středa 15. října 2014

Ertendankfest - Dík za úrodu

Tak u nás není zachovávání tohoto svátku nějakou velkou zvyklostí, jako například u našich sousedů, a to jak těch severních, západních či jižních. Upřímně řečeno, mně také nic moc tento svátek dlouho neříkal. Až teď, kdy jsem se ho mohla účastnit přímo v chrámu...

Představte si krásný prostor, první, asi čtyři stupně k oltáři zaplněné všemožnými plody, na které si jen můžete vzpomenout - jablka, hrušky, švestky, ringle, mrkev, celer, brambory, ořechy, dýně atd. atd. (Teď ani nevím, kolik těch stupňů k tomu oltáři vedlo, asi sedm? Víte, ono mi později došlo, že to bylo nějaké symbolické vyjádření, že ty plody byly jen na těch spodních, a na těch horních ne. Ale nad tím se budu muset ještě zamyslet.) Všude vůně jako když přijdete do zelinářství. No, Slovo bylo čteno pro mě v cizím jazyce, sice jsem bedlivě naslouchala, ale stejně jsem toho mnoho nepojala. Avšak čtení bylo orámováno pěknou živou hudbou - varhany, housle, snad ještě violoncello?, a tak jsem přemýšlela, jaký je to vlastně div, že tyhle všechny plody vlastně vyrostou. Člověk zasadí mnohdy jen titěrná semínka a vyrostou velké stromy, na kterých se pak nacházejí tuny ovoce. No není to jako zázrak? Kde se bere ta pohánějící síla? Odpověděla jsem si, že z živoucího Boha, sklonila jsem se před touto Silou, a mohla jsem tak upřímně a z celého srdce vzdát za tento dar konečně také i já dík. Dík.

(jo)
Plodoví od Milana Brože.

1 komentář:

Místo pro Váš názor