úterý 29. září 2015

Hovory, ovšem - první podvečer letošního cyklu

Malá slabost v kolenou
snad si na mě vzpomenou...                             ... a vzpomněli … vzpomněli jsme.

Zářijové „Hovory, ovšem!“ , tedy první letošní, byly zasvěceny vzpomínce na sedmnáctiletého studenta Ladislava Landu, básníka, byť ...cituji pana Ludvíka Hesse: „zemřel mlád sedmnáct let“, po sobě zanechal nesmazatelnou stopu. Letos vzpomínáme 50.výročí jeho dobrovolného úmrtí. 

Než dlouhé psaní o večeru, dovolte mi úryvek z dopisu panu Hessovi… ano, ano je to „ten tvůrce“ babyboxů, kterým jsem mu večer přiblížil, protože Landovo dílo žije právě i zásluhou jeho.


Z listu:

Toto září, ve čtvrtek 24. proběhl první večer letošního druhého ročníku. A protože jsem si do vínku těch večerů 'letošních' dal předsevzetí 'hostů', pozval jsem na něj hosta prvního. Pravda, sice 'in memoriam', ale přišel. Hudbu mi obstaraly na klavír a kytary dvě slečny studentky a jako toho hosta jsem představil sedmnáctiletého studenta Ladislava Landu.

Pane Hessi, ještě teď , když s několikadenním odstupem Vám píši, jsem
z toho večera rozechvělý. Básně, jež jsem představil, jsem vybral z knížky 'Malá slabost v kolenou' tak, aby tvořili jakýsi průřez nejen tvorby, ale i myšlenkového záběru autora. Nežli jsem však recitoval, Ladislava Landu jsem pochopitelně musel trochu lidem představit. K tomu jsem použil převážně Vaše texty, které jsem nalezl na internetových stránkách a moc mi pomohly.

Tu knížku jsem zakoupil před lety, snad rok po tom, co vyšla, ale nezapadla, jako řada jiných. Stále se držela někde na povrchu, stále se mi připomínala, stále jsem si v ním 'pročítal', až došla k naplnění. Pravda, až po třech měsících vlastního výročí, to ale vůbec nebylo na závadu.

O večeru mohu řici jediné … krása, zájem, diskuse. Vůbec nedošlo na druhou půli, kdy jsem měl opět představit svou tvorbu. Začátkem jsem nabídl p.t. publiku možnost o přestávce si knížku půjčit a zájemce by mohl zarecitovat něco sám. Ale k tomu nedošlo, ono nedošlo ani k té přestávce, s takovým zaujetím lidé texty Ladislava Landy poslouchali...a se k nim vyjadřovali, tak je oslovily, ty ve věku i ty mladé. Aktuálnost řady z nich byla zřejmá a já měl a mám radost, že zaujaly nejen mne, ale i jiné.

Tak Vám to píšu, abych Vám poděkoval, že jste mi s tím vlastně pomohl, že jsem toho večera mohl představit i 'Divoké víno' – mluvíme-li o Landovi, ani to jinak nejde. A také píšu pro to, že Vám tím chci udělat radost, že jak tvorba Ladislava Landy neleží jen v šuplíku, tak ale že i Vaše práce a entuziasmus,
s jakou ji stále a stále propagujete, nachází své uplatnění.


Děkuji a …. V úctě z Jablonce n.N.
                                                                           27.září 2015      Milan Brož

Žádné komentáře:

Okomentovat

Místo pro Váš názor