Vyjeli jsme, nezaspali jsme, v osm byli jsme
v Praze na Proseku v Jablonecké ulici. Měli jsme toho dne hodně co do
činění, proto ten brzký odjezd. Člověk se snaží, když už vyjede, toho udělat co
nejvíce, zkombinovat nezkombinovatelné, stihnout nestíhatelné a ještě se
pomět … alespoň trošičku, ještě něco
navíc. Nám se to toho dne podařilo. Jak? … inu … tak!
V Jablonecké na Proseku jsme pobyli chvilku na kávě,
jen co se paní, maminka mé ženy, dáma 94
let, připravila, odvezli jsme ji i s její dcerou - mou manželou a vozejkem
pro nechodící … ale pozor, ona ještě chodí, jen zpět jdou pěšky a je to skoro dva
kilometry, tak budou chůzi-procházku kombinovat s pojezdem … na místní
polikliniku, pěkně zavčasu, aby termín vyšetření 10.00 pěkně v pohodě
stihla. A stalo se, stihla.
Hlavní bod toho dne, té návštěvy pražské, nás však teprve
čekal. Odvoz obrazů, které před časem instalací výstavy malířovy byly, to
v kavárně CITADELA. Od léta již drahná doba, za účelem, který se nakonec
nebyl uskutečnil, uskladněny byly ve čtvrtém patře jednoho z těch činžáků za
Národním divadlem, mezi „Karlákem“ a nábřežím Vltavy, přesně v Trojanově. No … našli
jsme to, docela dobře, byť v těch jednosměrkách to úplně jednoduché
nebylo, ale po chvíli … no, vymotali jsme se.
To máte pěknou vejšku, v těhle domech, bez výtahu, do
stropu minimálně „třišedesát“. A víte co? … naše obavy „ze schodů“ byly liché.
Plátna – neboť tentokráte malíř byl výstavu na plátna umístil, přes své ne malé
rozměry nijakou obzvláštní váhou nezatěžují, to spíše poškození při manipulaci
náchylná jsou. Vše však jak „po drátkách“, atmosféra toho domu, atmosféra těch
obrazů a jejich jakási povznášející síla, „genius loci“ nejen toho místa, ale i
toho času, a byť jsme obrazy vždy jen o patro přenášeli a pořád nahoru
dolu …nahoru dolu … nepočítali jsme, kolikrát, ani nevíme jak, a byli jsme na
dlažbě. Tedy před barákem na chodníku. Nijak znaveni, naopak ještě povzneseni
zpátky a fotit chodbu a schodiště … abychom se mohli podělit. Taaak, teď ještě na
roh, od rohu k autu, naložit a … tradá zpět na Prosek, slíbil jsem
malířovi prohlídku Střížkova, stanice metra snad spolu s Rajskou zahradou,
když ne nejkrásnější, tedy alespoň jedna z nejzajímavějších.
Tak na to koukám … koukám, no … to se přece musí vyfotit, ten
protiklad těch jemných „les fines“ obrazů s dlažbou, se soklem, tmavým
soklem baráku, jako podkladu k těm něžně zářivým barvám, ten protiklad
těch niterných témat obrazových s tou hrubostí, vahou a nehnutelností
stavby, ten kontrast jemnosti a kamenné dlažby … a tak fotím, na mobil, nic
jiného nemáme. Myslím, i přes to, stojí to za to!
Více foto zde |
Ještě bych se na Saturnina, café-baru na Žižkově, hned za „Bulharem“ za
viaduktama nahoru a druhou doprava … jsem to měl naštudovaný … podíval. Mám tam
asi za tři týdny vystupovat, nějaká poezie, čtení, tak abych to, za prvé, nehledal, a za druhé,
okouknout to. To je vždy dobré, dopředu se porozhlédnout. A pak … podle
W-stránek, také tam dělají výstavy … tak myslím na kamaráda malíře, do budoucna
… a když teď cestujeme společně … no, nemusím ani dopisovat, že. Souhlasí,
samozřejmě, a za chvíli stojíme před Saturninem. Ale kdepák, nedoklepeš se,
provozní doba žádná.
„Tak ve tři!“ – je sice strohá, ale přesná informace jakéhosi řemeslníka z vedlejšího vchodu. Tak nic, je půl dvanácté, jedem, ale … že bychom ještě na Karlín mrkli.
„Tak ve tři!“ – je sice strohá, ale přesná informace jakéhosi řemeslníka z vedlejšího vchodu. Tak nic, je půl dvanácté, jedem, ale … že bychom ještě na Karlín mrkli.
Mrkli, mrkli. Zastavujeme na prapodivném parkovišti pod
viaduktem, co přivádí vlaky na „Masaryčku“. Takovej strejda, jakoby Slovák již
leta tu bydlící, nám vykazuje místo. Na naše „Za půl hodiny!“ je odpovědí jen
jeho dobrosrdečné pokývnutí hlavy. Rozhodujeme se, kam, jakým směrem. Nese nás
to ke Florenci, ale tam nechceme, tak se dáváme právě na opačnou stranu, a kolem
„knedlíkového“ auta míříme k nové karlínské výstavbě, prohlédnout si ty
opěvované stavby. Ano, myslíme si, je o čem mluvit, v tom dobrém. Nelibé
pocity nás z toho nenavštívily, spíše naopak. Něco fotek a ještě kouknout
na náměstí do kostela Cyrila a Metoděje. Ani jeden jsme ho ještě nikdy svoji
návštěvou nepoctili. Sdržujeme se poměrně dlouho, pár mizernejch fotek … no, co
chcete s mobilem, … jsme unešeni. Tak trochu byzancí nám to zavání, budeme
to muset naštudovat, si říkáme při odchodu. A pomalu zpět k autu … jenže! …
hned na rohu do Křižíkovy náš pohled poutá „fazolová polévka“, respektive černá
cedule ji inzerující, a už jsme uvnitř. Ale, panečku, kde jsme se to
octli? „George’s café“! … až teď zjišťujeme … a ty obrazy!!! Dobrých deset minut, než jsme to „jakž takž“ obkoukli,
pak k baru, u kterého jen jeden člověk, trochu se informovat, a také zda
„… k tomu stolu, tady, s tím Reservé, k tomu dlouhýmu, … jen na
polívku, si sednout můžeme?“ …
A už sedíme. Prohlížíme katalog „… Špaňhel … Špaňhel…, to byl
ten medailér, rytec, né?“ … listujeme, porovnáváme s díly na zdech „… hm, to
bude syn … asi“. Fakt se „toho“ nejde nabažit, vytrhává nás z „toho“
obsluha. „Tak polívky, dvě, jo! … Chodí sem, teď … ten u baru, co teď odešel, jo,
to byl on, vždyť jste ho viděli!“
„Tak jsme ho, přesto že se s ním potkali, minuli!“ –
říkáme si při znamenité fazolačce, se špíčkem. Dojídáme, platíme, pár foto a …
je nám jasné, že se sem ještě někdy zcela určitě podíváme … i kamarády dovedeme,
stojí to za to.
Už potřetí ten pantáta na tom divným parkovišti pod viaduktem se culí a krčí rameny na otázku „Tak kolik!“ Konečně z něho alespoň něco vypadne: „…ale jste to přetáhli, tu půlhodinu, že!“ Jo, přetáhli, přetáhli, ale kolik máme zaplatit, z něho dostat nejde. Už jen přes okýnko, poslední pokus … a on na to: „Tady to maj placený dycky na měsíc, … tak jak myslíte! … tendlencten…,“a ukazuje na to zajímavé slovenské číslo „si to platí ještě víc dopředu!“ Kouká nám do auta „Vobrazy, jooo … helejte, tady naproti, už ne za dlouho, jo, tamhle hned, se bude otvírat Galerie současného moderního umění!“ nám ještě svojí informovaností vyráží dech. Sbíráme se a dáváme mu „padesát“ … a „via“ na Prosek, na stanici metra Střížkov jsme v patnácti minutách. Ale to už je jiná kapitola. Pak ještě rozloučení v Jablonecké ulici s babičkou, ještě jedna káva, sebrat psa a za něco přes hodinku jsme opět doma v Jablonci. Obrazy složeny měly být u mne, kvůli určitým zákazníkům, ale skladováním trochu „povolily“, malíř je musí „přepnout“ … ještě si dělám legraci, že manželka obrazy přepíná dálkovým ovladačem, … a pak je již skládáme do aťasu.
„Jo, tak za hodinku U třech panáků!“
Už potřetí ten pantáta na tom divným parkovišti pod viaduktem se culí a krčí rameny na otázku „Tak kolik!“ Konečně z něho alespoň něco vypadne: „…ale jste to přetáhli, tu půlhodinu, že!“ Jo, přetáhli, přetáhli, ale kolik máme zaplatit, z něho dostat nejde. Už jen přes okýnko, poslední pokus … a on na to: „Tady to maj placený dycky na měsíc, … tak jak myslíte! … tendlencten…,“a ukazuje na to zajímavé slovenské číslo „si to platí ještě víc dopředu!“ Kouká nám do auta „Vobrazy, jooo … helejte, tady naproti, už ne za dlouho, jo, tamhle hned, se bude otvírat Galerie současného moderního umění!“ nám ještě svojí informovaností vyráží dech. Sbíráme se a dáváme mu „padesát“ … a „via“ na Prosek, na stanici metra Střížkov jsme v patnácti minutách. Ale to už je jiná kapitola. Pak ještě rozloučení v Jablonecké ulici s babičkou, ještě jedna káva, sebrat psa a za něco přes hodinku jsme opět doma v Jablonci. Obrazy složeny měly být u mne, kvůli určitým zákazníkům, ale skladováním trochu „povolily“, malíř je musí „přepnout“ … ještě si dělám legraci, že manželka obrazy přepíná dálkovým ovladačem, … a pak je již skládáme do aťasu.
„Jo, tak za hodinku U třech panáků!“
„Jo, musíme si ten den doužít … tak ahoj!“
MW
Více foto zde |
Žádné komentáře:
Okomentovat
Místo pro Váš názor