Zcela zbytečné zábradlí
aneb
kam zmizel přechod
Před lety tam byl, pak udělali kruhák 5. květen - Mostecká - Lovecká, a po nějaké době zmizel. Zato se objevilo zábradlí,
zhruba v polovině Mostecké ulice, přesně tam, co je mostek přes Nisu. A já
celé ty roky žasnu a žasnu, jaký to všechno má smysl, komu se tím bylo
posloužilo?
·
Chodcům – a tím obyvatelům města … to určitě né!
·
Motoristům – při chvilkovém pozorování toho
místa zjistíte, že také ne!
·
Urbanismu – to kdyby raději vkusně osázeno bylo
zelené prostranství tam vybouráním dvou domů vzniklé.
·
Předpisu – to snad by vysvětlení bylo, znalcem
nejsem.
Postůjte, pozorujte, pokoukněte, jak to vše jest situačně
propojeno, co na co navazuje, kudy chodí lidé, jak jezdí auta … a tak. A hned Vám
je jasné, že se jedná o další … pardon …“kravinu“, která v našem městě byla
stvořena a jeho tvář, byť jakoby v maličkosti, ale přesto … a maličkost ku
maličkosti, že! … a jeho tvář „potvoří“!
Situace je jasná. Přirozený koridor všemu je dán údolím řeky
Nisy a zřejmě od nepaměti tudy i lidské kroky vedou. Tak si představme tu
situaci, kdy jdete od autobusového nádraží, nebo přímo z města, z Dolního
náměstí, z náměstí Míru, od muzea apod. Vše spěje k „autobusáku, podél Nisy
veškeré komunikace vedeny jsou. Procházíte prostranstvím nádraží, spějete
v těsném sousedství Nisy kolem „Malinova“ a jeho Šlaráfie, přes parkoviště
za autobusákem, vpravo za ním výše
zmíněný „kruhák“ a šup, jste v Mostecké. Plynule na druhou stranu ulice,
kde vás dále do Podhorské vede právě to osázeníhodné travnaté prostranství.
No, kratčeji to nejde, a chodec volí vždy, aby kroků
pošetřil, tu cestu nejkratší, podchod nepodchod, přechod nepřechod. Ledaže vám
cestu zatarasí nepřekonatelnou překážkou. Jak je tomu v tomto místě.
Chodec prochází parkovištěm, ocitá se na Mostecké a chce ji přejít, ale
… ZÁBRADLÍ! Však jak již řečeno, chodec kroky šetřící, nenechá se jím přinutit
k zacházce ani doprava na přechod
ke „kruháku“, ani doleva, kde kroků navíc by ještě přibylo, ale jednoduše,
zábradlí nezabradlí překážku ať z té či oné strany obejde a Mosteckou
ulici přechází v silném automobilovém provozu v šíři právě toho
zábradlí a bez přechodu. Ku chvále řidičů, mnozí se zde chovají, jakoby tu
přechod byl a chodce upřednostní.
Je to pochopitelné, přirozené koridory nejde svévolně měnit a
stane-li se tak, jsou nám vnucované změny, nejsou-li ku prospěchu, málokdy
akceptovány. Tak i na tomto místě, kde „zebra“ – přechod přece jen jakési
ochrany chodcům nabízel a motoristy naopak na tom místě umravňoval. Zrušením
přechodu však situace byla pro všechny
tuze zkomplikována a místo se stalo značně nebezpečným. Postůjte při
dopravní špičce – ráno, když lid pěší míří na nebo z autobusáku, zrovna
tak ve špičkách odpoledních a podvečerních, kdy kolony aut zaplní celou
Mosteckou. Nebo když se rekreanti vrací domů či teprve ke svému „volnu“ do hor
najíždějí. Opravdu, "radost" pohledět.
Ptám se, kterýpak „kompetent“ toto nařídil, vymyslel. Proč
nelze hledat řešení, která jsou nabíledni, věci přeci jsou prostým uvažováním,
selským rozumem, řešena nejlépe. A co znamená to snad ne více než třímetrové
zábradlí … čemu má zabránit … anebo to je jen jakési „alibi“, úlitba jakémusi, v těch místech však svou funkčností naprosto „zhovadilému“, předpisu? Ví to však „dopravní inženýr“ či již
zmíněný „kompetent“?
Milan Brož
Žádné komentáře:
Okomentovat
Místo pro Váš názor