pondělí 8. prosince 2014

Jablonec nad Nisou - Zastávka

Chodíval jsem tudy takřka denně, nahoru „Na hutě“ je to tudy zkratka. Přechod přes koleje je od „Knoflíkáče“ – bývalého to hřiště zastavěného dnes budovami sloužícími našim plechovým „miláčkům“, coby dup. Lidé to tu mají, jak se říká – vyšlápnuté. Jen ta zastávka, stará plechová šedivá bouda, zvenčí psím čůráním napenetrovaná, zevnitř prosáklá „trávou“ – tedy pardon, zplodinami z jointů, které tu mládež začasté konzumuje. No, co bych vám vyprávěl, ostuda na ostudu, estetično nulové, Jablonec, který ovlivňoval ženy a jejich vnímání krásna snad celého světa, a tady taková „ohyzda“. 
Stávala zde dříve budova zděná, stávala. Ale jak „Dráhy“ upadaly, upadala i ta typická drážní budova i s pokladnou, snad nějakou králíkárnu tam naposled někdo měl. Pak to zbourali a dovezli tu „plechovku“. Pak udělali perón a „plechovku“ o cca šedesát metrů přemístili. A tak to bylo roky, roky pro tu ostudu.
Snad se „Dráhy“ nadechují k nové době. Oprava hlavního nádraží, vznik stanice Jablonec n. N. -CENTRUM, a teď dokonce rekonstrukce celé tratě, snad až do Tanvaldu.
„Zajdu se podívat na ZASTÁVKU…,“ napadlo mne,  „… no jestli se tam náhodou také něco … jestli tam je ještě ta bouda?“
„Jak jsem dopadl? … jak dopadla ta bouda, ta plechovka stará?“ – však podívejte se sami. Je to skutečně pro radost, kultivace prostředí nebývalá. Poradujte se se mnou z té nové zastávky, která ale už  „vůbec není pro ostudu“. 

Více fotografií můžete zhlédnout zde
Rozhodl jsem se zdokumentovat všechna nádraží a nádražíčka na katastru města ležící. Začnu dole, Dolním nádražím, pak nádraží Jablonec n. N., Centrum, Zastávka – tu máme dnes, Nová Ves – to je velký otazník, měla se ta stanice likvidovat, tak jsem zvědav, jak to dopadlo. Tak mě napadá, Centrum za Novou Ves … i tak nějak se to dá říci, neboť „vlaky to prý nestihnou na čas“ s tím zastavením na Nové Vsi, takže sám velký Železničář rozhodl: „zlikvidovat“. No a pak už chybí jen nádražíčko pasecké, kde nám pro změnu zlikvidovali pamětihodnost v podobě ručně stahovaných „šraněk“.

Inu, doba se zastavit nedá. Tak příště se sejdeme na tom „Dolním“.

Ještě maličkost. Všimněte si, na posledních dvou snímcích detailu stožáru osvětlení. Mají kloub, jsou sklopné, nemusí se lézti nahoru. Nevím, neznám předpisy, ani drážní, ani ty druhé, zda se sloupy veřejného osvětlení mohou sklápět. Také je otázka, zda sloupy Českých drah jsou počítány mezi veřejné, či nikoliv. Jen jsem si vzpomněl … jako kluk , to bylo koncem padesátých let v minulého století v Jihlavě, když jsem chodíval za svým dědou mašinfírou na dráhu, již tenkráte na dráze sklopné sloupy instalovány byly, snad … vzpomínám, jiného tvaru, ale rozhodně sklopné byly.

MW


Žádné komentáře:

Okomentovat

Místo pro Váš názor